Viisi vinkkiä yrityksen markkinointiin

Markkinointi tuo näkyvyyttä yritykselle

Markkinointi kattaa kaikki ne toimenpiteet ja keinot, joilla yritys pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä. Tehokas markkinointi on suunnitelmallista ja päämäärätietoista työtä, jonka tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua. Tähän artikkeliimme olemme koonneet alan ammattilaisten suosittelemia markkinointivinkkejä, joilla yrityksen myyntiin saadaan lisää vetovoimaa.

Hyvä suunnitelma ja riittävät investoinnit

Oman yrityksensä markkinointistrategia kannattaa suunnitella alusta asti hyödyntäen alan ammattilaisen apua. Selkeä markkinointisuunnitelma säästää aikaa, vaivaa ja rahaa. Pitkän linjan markkinointiosaajalla on kokemusta ja tietotaitoa neuvoa, mihin ja miten yrityksen markkinointi kannattaa kohdentaa, jotta se on mahdollisimman tehokasta.

Markkinoinnin tehostamiseksi kannattaa investoida riittävästi esimerkiksi markkinoinnin automaatioon ja asiakashallintajärjestelmään. Rahallisten panostusten avulla voidaan parhaiten saavuttaa kestäviä tuloksia, jotka näkyvät ennen pitkää myyntivolyymin kasvuna.

Rohkeutta kokeilla erilaisia tapoja

Vaihtoehtoja markkinointiin on olemassa miltei loputtomasti. Eri tapoja ovat esimerkiksi markkinointi sosiaalisessa mediassa, mainonta perinteisissä viestimissä, suoramarkkinointi, ulkomainonta sekä potentiaalisten asiakkaiden tapaaminen erilaisissa tapahtumissa.

Yrittäjän kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia markkinointikanavia löytääkseen omien tuotteidensa kohderyhmän. Jos joku markkinointitapa ei tavoita riittävän tehokkaasti omien tuotteiden kohderyhmää, on aika kokeilla ennakkoluulottomasti muita vaihtoehtoja. Testaamalla erilaisia keinoja löytyy varmasti se omiin tarkoituksiin parhaiten soveltuva kanava.

Yrityksen näkyvyys kuntoon

Yrityksen näkyvyyden kannalta on nykyisen informaatiotulvan keskellä hyvin tärkeää, että omat verkkosivut ovat kunnossa ja ajan tasalla. Selkeä ja nykyaikainen verkkosivusto sisältää kaiken oleellisen informaation yrityksestä ja herättää luottamusta yritystoimintaa kohtaan. Omaleimaisten ja visuaalisesti näyttävien nettisivujen ansiosta yritys erottuu edukseen potentiaalisten asiakkaiden vertaillessa eri vaihtoehtoja. Sivuston kiinnostavuuden ohella tärkeää on myös käytettävyys; yrityksen yhteystiedot ja palvelut on oltava selvästi näkyvillä.

Persoona mieleenpainuvasti esiin

Yrittäjän on hyvä pitää mielessään, että kaikki ihmiskontaktit eivät tapahdu vain verkossa. Sosiaalisen median kyllästämällä aikakaudella on hyvä muistaa panostaa myös oikean elämän kohtaamisiin.

Ihmisiä tavatessaan on hyvä miettiä tapoja, joilla voi erottua massasta. Vaikka kyse onkin yrityksen tuotteiden myynnistä, ihminen samastuu toiseen ihmiseen ja hankkii tarvitsemansa tuotteen mieluiten ihmiseltä, jonka persoonaan hän voi luottaa. Ensivaikutelma on tärkeässä roolissa erilaisten ihmisten kohtaamisissa. Oma persoona jää parhaiten mieleen, kun esittelee itsensä mahdollisimman selkeästi ja esiintyy omana itsenään eikä piiloudu kiillotetun yritysbrändin taakse. Erittäin tärkeää on myös kuunnella tarkoin, mitä tapaamillaan ihmisillä on sanottavana ja millaisia tarpeita ja toiveita heillä on.

Tapaamisten yhteydessä jaetut persoonalliset käyntikortit ovat edelleen tehokasta ja mieleenpainuvaa markkinointia. Tapaamansa henkilöt kannattaa myös hakea jälkikäteen kontakteiksi sosiaalisen median kanavien kautta.

Yrittäjien yhteistyö kantaa hedelmää

Yrittäjän ei kannata jäädä vain yksin pohtimaan, miten saisi omille tuotteilleen ja palveluilleen lisää kysyntää. Yrittäjien välisellä yhteistyöllä voidaan tehokkaasti helpottaa eri aloilla toimivien yritysten markkinointipulmia. Hyvin toimivassa verkostossa toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluja myyvät yrittäjät suosittelevat asiakkailleen myös toistensa osaamista ja tarjontaa. Kyse on ennen muuta yrittäjien välisestä luottamuksesta ja halusta auttaa kollegoja löytämään omille tuotteilleen sopivimmat kohderyhmät.

Yrityslainaa markkinoinnin tehostamiseen

Mahdollisimman pitkäjänteisen markkinointistrategian toteuttamiseksi yrittäjän on hyvä varata markkinointibudjettiinsa riittävästi pelivaraa. Kun yrityksellä on aito mahdollisuus investoida nykyaikaisiin markkinoinnin välineisiin, sen tarjoamat tuotteet saavat tehokkaimmin myönteistä näkyvyyttä ja erottuvat edukseen kuluttajamarkkinoilla.

Täysin kotimaisen rahoitusyhtiön tarjoama BusinessCredit-yrityslaina sopii erinomaisesti yrityksille, jotka haluavat panostaa ylimääräistä pääomaa markkinointinsa tehostamiseen. Joustavaa yrityslainaa on tarjolla tuhannesta eurosta jopa 100 000 euroon asti, joten BusinessCredit-lainan ansiosta yritys voi investoida kustannuksiltaan suurempaankin markkinointikampanjaan.

BusinessCredit-lainaa yrittäjä voi hakea vaivattomasti verkkopalvelun kautta milloin ja missä tahansa. Myönteisen lainapäätöksen jälkeen välittömästi hakijan tilille maksettava yrityslaina on tepsivä lainatuote tärkeiden markkinointi-investointien rahoitukseen.

13.6.2019
Arvostele artikkeli
4 / 5 (1 ääntä)
Sidosryhmäanalyysi

Sidosryhmäanalyysistä apua liiketoimintaan

Ilman sidosryhmiä yrityksen toiminta on mahdotonta. Sidosryhmäanalyysin avulla tunnistetaan yrityksen liiketoimintaan vaikuttavat sidosryhmät ja voidaan suunnitella toimenpiteet, joilla sidosryhmiin on mahdollista vaikuttaa.
13.7.2021
Toiminimen verotus pähkinän kuoressa

Toiminimen verotus

Oletko aloittava toiminimiyrittäjä tai harkitset toiminimen perustamista? Tässä artikkelissa selvitämme yksinkertaisesti, miten toiminimen verotus toimii ja mitä yrittäjän on hyvä tietää verotuksesta.
30.6.2021
Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa, että yritys huomioi toimintansa taloudelliset, ekologiset ja taloudelliset vaikutukset.

Vastuullisuus liiketoiminnassa

Vastuullinen liiketoiminta on yhtä tärkeää, kuin vastuullisuus yksityiselämässä. Yritysvastuun kantaminen tarkoittaa, että yritys ymmärtää roolinsa yhteiskunnassa, sekä mitä se toiminnallaan tuottaa koko yhteiskunnalle.
1.4.2021