03 3399 3601
 
Kirjaudu sisään

Onko liikeideani toimiva?

Monella meistä on käynyt mielessä jonkin yrityksen perustaminen. Idea on saattanut syntyä pitkällisen pohdinnan tuloksena tai yhtäkkisenä älynväläyksenä. Oli idea syntynyt miten tahansa, tärkeintä on kuitenkin pohtia, onko liikeideasi pitkällä tähtäimellä kannattava ja saako sen pohjalta luotua kannattavaa liiketoimintaa.

Olemmekin koonneet joukon kysymyksiä, jotka auttavat sinua selvittämään, onko liikeidea hyvä, ja kannattaako sinun lähteä työstämään sitä eteenpäin.

Mieti näitä pohtiessasi liikeideasi toimivuutta:

Onko liikeidea selkeä?

On tärkeää, että liikeidealla on selkeä punainen lanka ja tarkoitus. Tätä voit testata yrittämällä selittää ideaasi ulkopuolisille. Mikäli he ymmärtävät lyhyestä selityksestä ideasi päällisin puolin (ja osaat itse kertoa sen lyhyesti), on idea todennäköisesti hyvä. Monet aloittelevat yrittäjät tekevät sen virheen, että he tyytyvät vain pyörittelemään ideaansa omassa päässään ja fokus kiinnittyy lillukanvarsiin, jolloin helposti unohtuu koko idean perimmäinen tarkoitus.

Onko liikeideallesi asiakkaita?

Uutta yritystä pohtiessa kenties tärkein seikka, joka tulee ottaa huomioon, on mahdollinen asiakaskunta. Onko liikeideallesi asiakkaita? Sillä oli liikeideasi mikä tahansa, jonkun on oltava valmis maksamaan siitä. Asiaa voi lähestyä pohtien sitä, ratkaiseeko uusi liikeideasi jonkin ongelman?

Liikeidean asiakaskuntaa voi kartoittaa juttelemalla muiden ihmisten kanssa ja selvittämällä, olisivatko he valmiita maksamaan tuotteestasi tai palvelustasi. Tässä on hyvä käyttää muita, kuin läheisiäsi sekä läheisimpiä ystäviäsi, sillä he saattavat olla liian kohteliaita myöntämään, että eivät ole vakuuttuneita ideastasi.

Ketkä ovat kilpailijoitasi?

Kilpailijat on hyvä kartoittaa heti alkuunsa, sillä näin tiedät, miten pystyt itse erottumaan joukosta ja mikä on kenties sinun kilpailuetusi. On tärkeää tuntea kilpailukenttä ja miten muut markkinoilla toimivat. Määritellyn kilpailuedun avulla pystyt erottumaan paremmin joukosta ja näin houkuttelemaan asiakkaita.

Mikä on ansaintamallisi?

Yritystoiminta ei pyöri negatiivisella rahavirralla kovin pitkään, joten on erityisen tärkeää kartoittaa, mikä on ideasi ansaintamalli. Toisin sanoen, miten ajattelit ideasi tuottavan rahaa? Ansaintamalli käsittää liikeidean tulonlähteet, arvon tuottamisen, hinnoittelumallin ja sen, kuka maksaa ja mistä. Ansaintamalli kannattaa hahmotella selkeästi ylös paperille tai vaikka excel-taulukkoon, jolloin pystyt helposti hahmottamaan tulojen kulun.

Mitkä ovat liiketoimintasi kustannukset?

Ansaintamallin kartoittamisen yhteydessä olisi myös hyvä kartoittaa, mitä kustannuksia yritystoimintasi vaatii. Liiketoiminnan kustannusarvio kannattaa kartoittaa esimerkiksi excel-taulukkoon, jolloin näet selkeästi, kuinka paljon sinun tulee myydä asiakkaille, jotta saat kaikki kulut katettua. Tai kuinka paljon tarvitset rahaa esimerkiksi yritystoiminnan aloittamiseen. Mikäli haet yrityksellesi rahoitusta, monet tahot haluavat nähdä selkeästi mihin rahaa menee ja mistä sitä tulee. Esimerkiksi me BusinessCreditillä soitamme usein asiakkaillemme ja keskustelemme henkilökohtaisesti yrityksen ansaintamallista ja kuluista sekä annamme myös vinkkejä yrittäjille. Yrityslainalaskurillamme voit kartoittaa myös mahdollisen yrityslainan kuluja ja takaisinmaksuaikoja.

Miksi haluat yrittäjäksi?

Kenties tärkein kysymys, jota tulisi miettiä yrityksen perustamisen kynnyksellä, on se, miksi haluat ryhtyä yrittäjäksi ja miksi haluat toteuttaa juuri kyseisen idean. Syy tämän kysymyksen tärkeyteen on se, että yrittäjyys vaatii kovaa työtä ja varsinkin alussa se voi tuntua ajoittain hankalalta. Näin ollen sinun on todella uskottava itseesi ja liikeideaasi, jotta jaksat viedä sitä eteenpäin ja vakuuttaa muutkin ideastasi. Tätä ei kuitenkaan kannata pelästyä – ajattele vaikka Elon Muskia ja Bill Gatesia, jotka ovat ponnistaneet pitkälle, vaikka kaikki eivät aina ole heidän visioihinsa uskoneetkaan. Yrittäjyys on myös erittäin antoisaa, saathan työskennellä itsellesi ja menestys tuntuu usein paremmalta, kun on tehnyt sen eteen töitä omin käsin.

Miksi vielä jahkailet?

Monet odottavat turhaan sitä oikeaa aikaa ryhtyä yrittäjäksi ja odottelemalla se harvoin tulee. Jos kaipaat inspiraatiota uuden yrityksen perustamiseen, Entrepreneur Handbook on koonnut listan liikeideoita, joista voisi perustaa yrityksen heti. Mikäli siis uskot unelmiisi ja todella haluat viedä niitä eteenpäin, oikea aika on nyt. Älä siis pelkää turhia, vaan ryhdy tuumasta toimeen!

Yrityksen perustaminen

Oman yrityksen perustaminen on yhä useammalla mielessä, mutta joskus on vaikea tietää, mistä lähteä liikkeelle. Onneksi oman unelman vieminen eteenpäin ei vaadi rakettitedettä, vaan ainoastaan hiukan asioiden selvittelyä.
4.10.2018

Viisi vinkkiä yrityksen markkinointiin

Markkinointi kattaa kaikki ne toimenpiteet ja keinot, joilla yritys pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä. Tehokas markkinointi on suunnitelmallista ja päämäärätietoista työtä, jonka tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua.
2.10.2018