Yrityksen nimi on tärkeä

Uuden yrityksen nimen merkitystä ei kannata aliarvioida

Oman yrityksen nimen valintaan on hyvä varata riittävästi aikaa ja harkintaa. Ensimmäistä ideaa ei kannata suin päin rekisteröidä, sillä hyvä nimi vaikuttaa yrityksen toimintaan paljon tulevaisuudessa ja hätiköidessä saattaa unohtua muutama tärkeä seikka. Tässä artikkelissa käymme läpi yleisimmät vaaran paikat, joita on hyvä harkita ennen nimen lukitsemista.

Sisältö:

Älä tee näitä virheitä yrityksen nimessä
1. Yrityksen nimi sulautuu massaan
2. Unohdat tehdä taustatutkimusta
3. Yrityksen nimi on liian vaikea
4. Ajattelet vain nykyhetkeä
5. Rajaat yrityksen markkina-aluetta
6. Et huomioi internettiä ja sosiaalista mediaa
7. Luotat vain yhteen vaihtoehtoon
Muista nämä yrityksen nimen valinnassa

Älä tee näitä virheitä yrityksen nimessä

Yrityksen nimi vaikuttaa yrityksen toimintaan enemmän kuin uskoisikaan. Hyvin liiketoimintaa kuvaava nimi on iskevä, jää helposti mieleen ja tukee yrityksen liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Yrityksen nimi luo ihmisille mielikuvia ja usein se on ensimmäinen asia, mikä tulee tavalla tai toisella esille, kun ihminen kuulee yrityksestä.

Vaikka yrityksen nimen valinta on tärkeää, sitä ei kannata ottaa liian vakavasti. Mieti yrityksesi toimintaa liiketoimintasuunnitelmasi pohjalta ja ryhdy rohkeasti ideoimaan. Ottamalla seuraavat asiat huomioon nimen valinnassa vältetään yleisimmät virheet, jotka yrittäjä kohtaa nimen valinnassa.

1. Yrityksen nimi sulautuu massaan

Hyvä nimi erottaa yrityksen kilpailijoistaan erityisesti omalla toimialallaan ja markkina-alueellaan. Valitse siis nimi, joka on mahdollisimman uniikki, jotta asiakkaat muistavat yrityksesi, eivätkä sekoita kilpailijoihin. Näin asiakkaasi muistavat sinut seuraavalla kerralla, kun he kaipaavat palvelujasi.

Mieleenpainuvan nimen keksiminen on kannattavaa myös siksi, että liian samankaltainen, olemassa olevaan yritykseen sekoitettava tai arkinen nimi ovat myös hyvin yleisiä nimen hylkäämisperusteita.

2. Unohdat tehdä taustatutkimusta

Kun nimi ideat ovat pöydällä, kannattaa nimen toimivuutta tutkia ennen kuin lähdet painattamaan käyntikortteja. Varmista ainakin, ettei toinen yritys käytä samaa nimeä, sillä tällä voi olla vaikutusta tulevaisuudessa yrityksen toimintaan. Selvitä myös voiko nimeä käyttää tuotemerkkinä ja voiko sen suojata tai rekisteröidä.

Tutki nimi ideaasi hakukoneiden, kuten Googlen avulla ja varmista YTJ:n tai PRH:n nimipalvelusta, onko nimi jo käytössä yrityksen nimenä tai muuna suojattuna tavaramerkkinä. Patentti- ja rekisterihallituksen maksuttoman Nimipalvelun kautta yrittäjä voi tutkia etukäteen, onko yritykselle pohdittu nimi ylipäätään rekisteröitävissä. Nimipalvelussa voidaan tutkia myös mahdollisia rekisteröintiesteitä. Googlesta voi myös nousta tietoa, jotka voivat johtaa harhaan yritystäsi etsiviä ihmisiä. Jos nimellä nousee negatiivisia asioita internetin syövereistä, kannattaa nimeä harkita uudelleen.

3. Yrityksen nimi on liian vaikea

Yrityksen nimestä saattaa tulla idea hetkessä tai sitä voi joutua pyörittelemään päässään pidemmän tovin. Joka tapauksessa kannattaa muistaa vaikka nimi tuntuu itsestään hyvin selkeältä, voi se olla potentiaalisille asiakkaille tai muille yrityksen sidosryhmille vaikea muistaa.

Mieti onko nimi tarpeeksi helppo muistaa, kirjoittaa ja lausua. Liian hankala yrityksen nimi voi olla haastavaa kirjoittaa esimerkiksi Googleen, josta etsitään yrityksen verkkosivuja, osoitetta ja muita yhteystietoja. Vaikea nimi voi hankaloittaa yrityksen löytämistä ja näkyvyyttä.

Esimerkiksi kirjaimet kuten z, c, g, q, w ja vieraskieliset sanat voivat vaikeuttaa yrityksen nimeä. Myös liian pitkä nimi voi olla hankala muistaa tai kirjoittaa esimerkiksi hakukoneisiin ja verkko-osoitteeseen, sekä visualisoida yrityksen logoon.

4. Ajattelet vain nykyhetkeä

Yrityksen perustamisessa on paljon tehtävää ja muistettavaa, joten on täysin ymmärrettävää, ettei tulevaisuuden huomioiminen usean vuoden päähän ole listalla aina korkeimpana. Kannattaa silti hetkeksi pysähtyä ja miettiä missä näet yrityksesi viiden tai kymmenen vuoden päästä.

Esimerkiksi toimialan mukaan tiukasti rajattu nimi voi hankaloittaa yrityksen toimintaa tulevaisuudessa, jos yritys laajentaa palveluitaan. Kattomaalaus Virtanen Oy voi hämmentää asiakkaita, jos yritys laajentaa myöhemmin muuhun rakennusmaalaukseen, sillä nimen perusteella yrityksen yhdistää vain kattojen maalaukseen. Liian trendikäs nimi voi myös olla huono idea, sillä trendit tulevat ja menevät. Valitse yritykselle nimi, joka tuntuu hyvältä myös tulevaisuudessa.

5. Rajaat yrityksen markkina-aluetta

Monesti yritykselle kehotetaan valitsemaan nimi, jossa tulee ilmi yrityksesi markkina-alue, jotta ihmisten olisi helpompi löytää sinut. Tämä ei kuitenkaan ole tänä päivänä tarpeellista, sillä Google ja muut hakukoneet osaavat yhdistää yrityksesi oikeaan alueeseen, vaikka toimialue ei ole itse yrityksen nimessä tai verkko-osoitteessa.

Kannattaa siis valita nimi, jonka kanssa on helppo laajentaa muille paikkakunnille palveluiden tai tuotteiden kanssa. Oulun Leipomo Herkut ei välttämättä ole houkuttava brändi Etelä-Suomessa ja Helsingin Herkku Pullat eivät puolestaan puhuttele Kehä kolmosen ulkopuolella.

Tarkista myös mitä yrityksen nimi tarkoittaa muilla kielillä ja välttele ääkkösiä. Vaikka kansainvälisille vesille laajentaminen ei olisi ensimmäisenä mielessä, voi esimerkiksi ravintola tai putiikki menettää turistiasiakkaita, jos nimi tarkoittaa jotain negatiivista heidän kielellään.

6. Et huomioi internettiä ja sosiaalista mediaa

Ei ole täysin tuulesta temmattua sanoa, että jos yritys ei ole tänä päivänä internetissä, sitä ei ole olemassa. Vaikka yritys ei varsinaisesti myisi palveluitaan tai tuotteitaan verkossa, on se usein ensisijainen lähde etsiä tietoa yrityksestä. Jos yrityksen nimellä löytyy useita tuloksia muista yrityksistä, tämä voi haitata sinun yrityksesi löydettävyyttä.

Tarkista ainakin onko yrityksen nimelle mahdollista varata .fi päätteinen verkkotunnus tai muu domain. Verkkotunnuksen saatavuuden voi tarkastaa esimerkiksi Viestintäviraston palvelusta. Lisäksi kannattaa tarkistaa ainakin Suomen käytetyimmät sosiaalisen mediat ja varmistaa ettei saman nimisiä yrityksiä ole niissä medioissa, jotka ovat yrityksesi toiminnan kannalta tärkeitä.

7. Luotat vain yhteen vaihtoehtoon

Rekisteröityjä yrityksiä on tänä päivänä pelkästään Suomessa lähes 300 000 ja nimiä on täten yhtä monta. On siis hyvin mahdollista, ettei yrityksen nimi kelpaa kaupparekisteriin ensi yrittämällä, sillä identtistä tai hyvin lähellä olevaa nimeä ei voida rekisteröidä. Nimiehdotuksen hylkäämisperusteena on monissa tapauksissa myös se, että ehdotettu nimi on liian tavanomainen ja arkinen.

Kannattaa siis jo kaupparekisteriin rekisteröidessä tarjota lista muutamasta nimivaihtoehdosta, jotta pääset aloittamaan yrityksesi toiminnan välittömästi. Älä siis varaa verkko-osoitetta tai painata markkinointimateriaaleja, ennen kuin olet saanut hyväksynnän yrityksen nimelle ja se on rekisteröity kaupparekisteriin.

Muista nämä yrityksen nimen valinnassa

Yrityksen nimen valinta on tärkeää ja saattaa tuntua vaikealta, mutta älä ota sitä liian vakavasti. Monet suuryrityksetkin ovat vaihtaneet nimeään vuosien saatossa, eikä yrityksen nimi ole ainut menestyksen tekijä.

  • Katso mitä laki sanoo yrityksen nimestä: Kaikkia yrityksiä koskee PRH:n nimiohjeistus ja toiminimen valintaa rajaa toiminimilaki
  • Tee taustatutkimusta nimestä: Onko nimi jo toisen yrityksen käytössä? Onko verkko-osoite saatavilla? Tuleeko nimestä negatiivisia mielikuvia tai hakukonetuloksi? Tarkoittaako se jotain vieraalla kielellä?
  • Mieti nimivaihtoehtoja: Älä luota siihen, että ensimmäinen ideasi menee läpi, vaan keksi muutama hyvä nimi, jotka liität rekisteröitymisilmoitukseen
  • Yrityksen nimen voi muuttaa: Yrityksen nimen voi muuttaa tarvittaessa, mutta huomioi että se tulee muuttaa myös internetissä, käyntikorteissa, markkinointimateriaaleissa ja moneen muuhun
  • Muista myös aputoiminimi ja markkinointinimi: Suomessa yrityksen on mahdollista harjoittaa osaa liiketoiminnastaan myös aputoiminimellään, joita voi tarvittaessa olla useitakin. Lisäksi yrityksen palveluille ja tuotteille voi keksiä markkinointinimiä, joita ei ole välttämätöntä rekisteröidä mihinkään
1.8.2018

Vakuudetonta yrityslainaa 100 000 € asti

BusinessCredit on kotimainen ja joustava vaihtoehto perinteiselle pankkilainalle. Lainan hakeminen ei sido mihinkään. Voit tutustua tarjoukseen rauhassa ja tehdä päätöksen, kun sinulle sopii.

Pyydä lainatarjous

Kasvurahoitus tukemassa yrityksen kasvua ja markkinointia

Kasvurahoituksella on usein hyvin merkittävä rooli yrityksen markkinoinnissa sekä yrityksen brändin rakentamisessa. Tarkista blogistamme, mitkä ovat tämän hetken suurimmat kasvutrendit ja lue, kuinka kasvurahoitus ja markkinointi voivat yhdessä muodostaa voimakkaan tandemin yrityksesi kasvulle.
16.4.2024

Yrityksen autorahoitus

Tässä blogitekstissä pureudumme yrityksen autorahoituksen maailmaan ja tutustumme vakuudettoman yrityslainan mahdollisuuksiin. Autorahoitus on keskeinen osa yrityksen kasvua ja kehitystä, ja vakuudeton yrityslaina voikin tarjota nopean ja joustavan ratkaisun tällaisiin rahoitustarpeisiin.
4.4.2024