Näin teet hyvän liiketoimintasuunnitelman

Liiketoimintasuunnitelma on tärkeä dokumentti perustettavalle yritykselle

Liiketoimintasuunnitelma on erityisesti yritystoiminnan perustamista suunnittelevalle tärkeä dokumentti, jossa kiteytetysti kuvataan yrityksen toiminta ja selvennetään liikeidean kannattavuus. Liiketoimintasuunnitelman on tarkoitus toimia suunnan näyttäjänä yrityksen perustamisessa tai uuden tuotteen suunnittelussa.

Sisältö:

Miksi liiketoimintasuunnitelma on hyvä tehdä?
Ota liiketoimintamallinnuspohja avuksi
Liiketoimintasuunnitelman vaiheet
Huomioi myös nämä perustaessasi yritystä
Liiketoimintasuunnitelma malli ja pohja
Liiketoimintasuunnitelman arviointi

Miksi liiketoimintasuunnitelma on hyvä tehdä?

Hyvän liiketoimintasuunnitelman ei tarvitse olla valtavan suuri dokumentti, mutta sen jokaista vaihetta on hyvä selventää edes hieman. Tämä auttaa viitoittamaan tietä yrityksen perustamisessa ja selkeyttämään sen niin itselle kuin mahdollisille rahoittajille tai muille kumppaneille.

Jos joudut esittämään liiketoimintasuunnitelman esimerkiksi rahoittajalle, kiinnitä sisältöön ja muotoiluun enemmän huomiota. Hyvin laaditut suunnitelma ja laskelmat vakuuttavat kumppanit sekä todistaa yrittäjän menestymisen mahdollisuudet. Liiketoiminsuunnitelma on usein myös pakollinen valtion tai kunnan tarjoamissa uusyrittäjäpalveluissa.

Ota liiketoimintamallinnuspohja avuksi

Liiketoimintasuunnitelman kirjoittaminen pelkästä liikeideasta voi olla hankalaa. Tässä kannattaa käyttää apuna Business Model Canvas -työkalua eli liiketoimintamallinnuspohjaa, joka auttaa luonnostelemaan ja hahmottamaan liiketoiminnan kokonaisuutta. Tämän pohjalta liiketoimintasuunnitelma on helppo rakentaa.

Liiketoimintamallinnuspohja suomeksi

Liiketoimintasuunnitelman vaiheet

1. Liikeidean kuvaus

Liiketoimintasuunnitelma lähtee toimivasta liikeideasta ja ensimmäinen vaihe on sen kiteyttäminen. Tarkoituksena on konkretisoida liikeidean kolme osaa:

  • mikä on yrityksen tai tuotteen hyöty asiakkaalle
  • ratkaiseeko tämä jonkun asiakkaan ongelman
  • vastaako yrityksen tapa toimia kilpailutilanteeseen.

2. Kilpailijat ja markkinoiden kehitys

Selvitä ketkä ovat yrityksen kilpailijoita toimialalla ja toiminta-alueellasi, sekä onko kilpailulle tilaa. Analysoi onko markkinoilla kysyntää yritykselle tai eroaako yrityksen tarjoamat palvelut tai tuotteet kilpailijoista niin, että se antaa kilpailuaseman.

Jos yrityksesi palveluita myydään fyysisessä toimipisteessä, huomioi liiketoimintasuunnitelmassa myös sen ympäristön kilpailutilanne ja onko lähistöllä kysyntää yrityksen toiminnalle.

3. Asiakkaat

Mieti ketkä ovat yrityksen potentiaalisia asiakkaita ja miksi heistä tulisi asiakkaitasi. Analysoi onko asiakkaita tarpeeksi ja onko asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttumassa. Esimerkiksi verkkokaupan jatkuva kasvu on hyvä huomioida kivijalkaliikkeen liiketoimintasuunnitelmassa.

Yksi hyvä keino selvittää asiakkaiden kiinnostusta yritykseen on kysyä suoraan heiltä. Mahdolliset asiakkaat kertovat mielellään onko yrityksen toiminnalle kysyntää ja parhaimmillaan vinkata miten se olisi vielä parempi heille.

4. Myynti ja markkinointi

Suunnittele kuinka markkinoit yritystäsi ja miten tuotteita tai palveluita myydään. Tähän on hyvä budjetoida rahaa, vaikka kaiken markkinoinnin ei tarvitse olla kallista. Täältä saat vinkkejä yrityksen markkinointiin.

5. Riskien kartoitus

Riskien kartoittamisessa on tarkoitus tunnistaa riskitekijät ja keinot niiden hallintaan. Riskinhallintakeinoja ovat niiden välttäminen, pienentäminen, siirtäminen ja pitäminen omalla vastuulla. Mieti esimerkiksi voiko yrityksen koneet tai muu irtaimisto vaurioitua, onko henkilökunnalla työturvallisuuteen liittyviä riskejä tai onko tuotteissa erityisiä riskejä, joista yritys on vastuussa.

Riskien tunnistamisessa voit käyttää apuna SWOT-analyysia joka selvittää yrityksen vahvuudet ja heikkoudet sekä tulevaisuuden mahdollisuudet ja uhat.

6. Rahoitus-, kannattavuus- ja myyntilaskelmat

Laskelmien avulla selvität yrityksen kustannukset, eli mitä yrityksen perustaminen maksaa, kuinka aiot rahoittaa toiminnan ja paljon yrityksen on tehtävä myynti liiketoiminnan kulujen ja oman elannon kattamiseksi. Rahoituslaskelmat auttavat hahmottamaan kuinka paljon pääomaa tarvitset ja täytyykö yrityksen hakea yrityslaina tai muu rahoitus ennen toiminnan aloittamista.

Laskelmat auttavat myös hahmottamaan kuinka paljon rahaa menee eri asioihin, mitkä ovat yritykselle välttämättömiä hankintoja ja onko yritystoiminta mahdollista saada kannattavaksi.

Huomioi myös nämä perustaessasi yritystä

Liiketoimintasuunnitelman lisäksi aloittavan yrittäjän kannattaa perehtyä muun muassa rahoitusmahdollisuuksiin ja eri yritysmuotojen vaikutukseen liiketoiminnassa.

Liiketoimintasuunnitelma malli ja pohja

Liiketoimintasuunnitelma ei ole joka yritykselle samanlainen ja siksi siitä löytyy paljon esimerkkejä eri tilanteisiin. Tässä muutamia linkkejä sivuille, josta löydät valmiita liiketoimintasuunnitelma pohjia ja esimerkkejä laskelmista:

BusinessOulun liiketoimintasuunnitelma pohjat – Täältä löydät kaksi pohjaa, joista toinen on vaativamman yritystoiminnan suunnitteluun

Uusyrityskeskuksen liiketoimintasuunnitelma työkalu – Monipuolinen työkalu, jossa linkit kannattavuuslaskelmiin

YritysEspoon liiketoimintasuunnitelma ja laskelma pohjat – Erittäin yksinkertainen malli ja hyvät kannattavuus- ja myyntilaskelma pohjat

Liiketoimintasuunnitelman arviointi

Liian usein hyvätkin liikeideat kaatuvat huonoon liiketoimintasuunnitelmaan tai puutteisiin laskelmissa. Esimerkiksi yritysrahoitusta on lähes mahdotonta saada, mikäli suunnitelmat ja laskelmat ovat puutteellisia.

Kun liiketoimintasuunnitelmasi on valmis, sitä kannattaa näyttää jollekkin ulkopuoliselle taholle. Tämä voi auttaa huomioimaan sellaisia seikkoja joita et ole itse välttämättä ajatellut. Liiketoimintasuunnitelmasta kannattaa rohkeasti kysyä mielipidettä kokeneemmalta yrittäjältä tai vaikka hakeutua yritysneuvojan paikkeille.

11.11.2019

Kotimaista yritysrahoitusta monenlaisiin ja erisuuruisiin tarpeisiin

BusinessCredit on kotimainen ja joustava vaihtoehto perinteiselle pankkilainalle. Lainan hakeminen ei sido mihinkään. Voit tutustua tarjoukseen rauhassa ja tehdä päätöksen, kun sinulle sopii.

Pyydä lainatarjous

Kasvurahoitus tukemassa yrityksen kasvua ja markkinointia

Kasvurahoituksella on usein hyvin merkittävä rooli yrityksen markkinoinnissa sekä yrityksen brändin rakentamisessa. Tarkista blogistamme, mitkä ovat tämän hetken suurimmat kasvutrendit ja lue, kuinka kasvurahoitus ja markkinointi voivat yhdessä muodostaa voimakkaan tandemin yrityksesi kasvulle.
16.4.2024

Yrityksen autorahoitus

Tässä blogitekstissä pureudumme yrityksen autorahoituksen maailmaan ja tutustumme vakuudettoman yrityslainan mahdollisuuksiin. Autorahoitus on keskeinen osa yrityksen kasvua ja kehitystä, ja vakuudeton yrityslaina voikin tarjota nopean ja joustavan ratkaisun tällaisiin rahoitustarpeisiin.
4.4.2024